Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(1)
Autor
Idaszak Danuta
(1)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(1)
Labuda Gerard
(1)
Rok wydania
1990 - 1999
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Gatunek
Nuty
(1)
Opera polska
(1)
Pieśń i piosenka polska
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
Tomy 68 i 69 Dzieł wszystkich poświęcone są twórczości kompozytorskiej Kolberga. Studia muzyczne odbywał Kolberg w Warszawie u J. Elsnera i F. Dobrzyńskiego oraz w Berlinie u Girschnera i C. Rungenhagena. W r. 1839 zadebiutował wydaniem pieśni Talizman. Komponowaniem zajmował się w zasadzie do lat sześćdziesiątych, by później poświęcić się wyłącznie dokumentowaniu i badaniu kultury ludowej. Tom pt. Kompozycje wokalno-instrumentalne zawiera 23 pieśni na głos z towarzyszeniem fortepianu, 3 pieśni chóralne, 12 pieśni nie dokończonych, prezentowanych w edycji w postaci faksymiliów, oraz 3 utwory sceniczne. Pieśni, tworzone do tekstów współczesnych Kolbergowi poetów, jak: J.B. Zaleski, S. Witwicki, T. Lenartowicz, S. Duchińska-Pruszakowa i in., charakteryzują się śpiewnością, nieskomplikowaną budową formalną, nawiązywaniem do muzyki ludowej. Z utworów scenicznych jedynie opera sielska pt. Król pasterzy opracowana została w dwóch ujęciach: w wersji fortepianowej, wydanej drukiem za życia Kolberga, i jako partytura zachowana w rękopisie. Utwór ten skomponowany został do libretta T. Lenartowicza, a jego treść dotyczy zwyczaju wybierania króla pasterzy w dniu Zielonych Świąt (zob. omówienie tomu 3 Kujawy). Wystawiono go kilkakrotnie w 1859 r. w Warszawie oraz na przełomie lat 1970 i 71 w Teatrze Telewizji Gdańskiej, nadto wykonano w r. 1966/67 w Polskim Radio. Pozostałych dwóch utworów pt. Scena w karczmie czyli Powrót Janka i Pielgrzymka do Częstochowy Kolberg nie dokończył. Do pierwszego z nich, komponowanego do tekstu J.K. Gregorowicza, zachowały się głosy wokalne i wersja fortepianowa, która zamieszczona jest w t.68. Drugi utwór do tekstu S. Duchińskiej-Pruszakowej jest zaledwie szkicem kompozycji i z tego powodu publikuje się go jedynie w postaci faksymile. Podobnie jak w pieśniach, tak i w utworach scenicznych widoczne są reminiscencje muzyki ludowej. Tom dopełniają XIX-wieczne recenzje pióra J. Sikorskiego, M. Karasowskiego i in.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 18960 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej